dissabte, 26 de juliol del 2008

Vilaplana: un rebesavi de Sant Feliu!!!

Fins a les meves visites a la parròquia de Sant Just, sempre havia tingut clar que només tinc un avantpassat meu a Sant Feliu, i ben proper: ma mare! Sabia que la seva mare i la seva àvia eren de Sant Just i que van venir a Sant Feliu el 1917, per treballar a Can Bertrand.

A mesura que vaig anar visitant l'arxiu parroquial de Sant Just (justament quan n'era rector Mossèn Anton, abans de venir a Sant Feliu), vaig veure que un dels vuit besavis de la meva mare... era de Sant Feliu! Era, per tant, la meva primera arrel santfeliuenca: Fernando Vilaplana Ginestar, un dels meus setze rebesavis.

És a dir:

G-1) Jordi San José i Buenaventura (Sant Feliu, 1957), fill de
G-2) Teresa Buenaventura i Batlle (Sant Feliu, 1936), filla de
G-3) Maria Batlle i Vilaplana, la meva àvia (Sant Just, 1912 - BCN, 1990), filla de
G-4) Antònia Vilaplana i Calopa, la meva besàvia (Sant Just, 1882 - Sant Feliu, 1954), filla de
G-5) Fernando Vilaplana i Ginestar, el meu rebesavi (Sant Feliu, 1841 - Sant Just, 1915)

Dimecres passat vaig anar per primer cop a l'arxiu de la meva parròquia, i vaig poder continuar la llista:

G-6) Josep Vilaplana i Sánchez, el meu avi cinquè (Sant Feliu, 1807 - 1848), fill de
G-7) Benet Vilaplana i ??, el meu avi sisè (Santa Coloma de Cervelló, vers 1780 - ??. ??)

Ves per on, tinc una branca que, durant la primera meitat del segle XIX va viure a Sant Feliu. Benet Vilaplana era un pagès de Santa Coloma que es va casar a Sant Feliu amb Maria Xanxes, transcripció literal d'un Sánchez catalanitzat, i que era filla de Sant Feliu (no tots els Sánchez ens van arribar entre 1960 i 1975!). Vegeu transcrit el cognom Sánchez en la inscripció de naixement de Josep Vilaplana:

Hauré de seguir tornant al nostre arxiu per resseguir el fil de l'apassionant recerca dels avantpassats. Potser algú podria ajudar-m'hi: cap santfelieunc o santfeliuenca té algun Vilaplana entre els seus antecessors?