dimecres, 29 d’agost del 2007

Culla (Alt Maestrat)

Culla és un petit poble de l'Alt Maestrat, del qual els meus besavis Guillermo i Antònia i el meu avi Antoni van emigrar l'agost de l'any 1914 per venir a Sant Feliu. Culla és molt a prop de Benassal, i forma part dels municipis del Maestrat en què l'emigració de primers del segle XX va tenir a Sant Feliu com a punt de destinació. Avui és un poble molt bonic, amb una població ja estabilitzada, envoltada de camps d'ametllers i oliveres i amb molta gent dedicada a la ramaderia. Us recomano un breu tomb per Culla punxant aquí.

L'any passat vaig anar a Culla per primer cop. Em van atendre perfectament a l'Ajuntament, però les seves dades acaben cap al 1870, data en què els registres civils es van fer obligatoris a Espanya. Així que enguany hi he tornat per anar a l'Arxiu Parroquial. El mossèn de Culla, Mn. José Manuel Beltran, ens va atendre a la Cèlia i a mi meravellosament, donant-nos tota mena de facilitats per a les primeres passes de la nostra recerca al Maestrat. Des d'aquí vull agrair tant als funcionaris municipals com al Mossèn tota la seva col·laboració. Sense el seu ajut, no em podria haver submergit en la recerca de la forma que es pot veure aquí:


Un dels temes que més interès tenia d'abordar era el meu segon cognom: Buenaventura o Bonaventura? La resposta la vaig tenir a mesura que anava coneixent els meus avantpassats. Sabia que la meva mare està inscrita com a Teresa Buenaventura (en un certificat de naixement de la primavera de 1936 expedit a Roses de Llobregat, nom de Sant Feliu poc abans i durant la Guerra Civil) i que el meu avi constava inscrit com a Antonio Buenaventura a l'Ajuntament de Culla. Anant enrera, això és el que vaig trobar:
0) Jordi San José i Buenaventura (Sant Feliu, 1957) fill de

1) Teresa Buenaventura i Batlle (Sant Feliu, 1936), casada a Sant Feliu el 1956 amb Lluís San José i Colomer, i filla de

2) Antonio Buenaventura i Barreda (Culla, 1902 - Sant Feliu, 1956), casat a Sant Feliu el 1935 amb Maria Batlle i Vilaplana, i fill de

3) Guillermo Buenaventura i Villalba (Culla, 1872 - 1918), casat a Culla el 1900 amb Antònia Barreda i Barreda, i fill de

4) Vicente Bonaventura i Bellés (Culla, 1842 - ?), casat a Culla el 1864 amb Salvadora Villalba i Nacher, i fill de

5) Joaquín Bonaventura i Dalbert (Culla, 1808 - ?), casat a Culla entorn del 1830 amb Paula Bellés i Traver, i fill de

6) Vicente Bonaventura i Falcó (Culla, 5 de febrer de 1765 - ?), casat entorn del 1800 amb Maria Dalbert i Pitarch, i fill de

7) Gabriel Bonaventura i Bellés (Culla, entorn de 1740 - ? ), casat entorn del 1760 amb Antònia Falcó, i fill de

8) Juan Bautista Bonaventura i ? (Culla, entorn de 1720? - ?), casat entorn de 1740 amb Teresa Gellida

Dóna la casualitat que l'acta baptismal del meu avi sisè Vicente és la primera redactada en castellà a l'Arxiu Parroquial de Culla, després de gairebé cinquanta anys de l'ordre de Felip V obligant a usar el castellà en tots els documents públics. Heus-la aquí:


Sembla clar que el zel castellanitzador va fer que algun mossèn canviés el Bonaventura pel Buenaventura i que així m'hagi arribat des del meu besavi...

Haurà de ser en properes visites a l'Arxiu Parroquial de Culla que sàpiga més sobre els meus avantpassats valencians. De moment, aquesta mania meva de saber més dels avantpassats m'ha portat a descobrir una comarca apassionant i a compartir aquesta descoberta amb la meva família: segurament amb les àvies anirem a passar uns dies de l'estiu de l'any que ve a terres del Maestrat!
Estaré encantat, llavors, de col·laborar amb altres apassionats per la genealogia que busquin, com jo, les seves arrels a Culla, Atzeneta, Viladecarnes, Vistabella,... i fins i tot a municipis en què, ja al Maestrat de Terol, he descobert arrels: Cretes,...